fbpx

شبکه های اجتماعی

Partager sur facebook
Partager sur twitter
Partager sur linkedin
Partager sur print
Partager sur email

ادامه دهیم ؟

برداشت موفق محصول

ذرت دانه‌ای: برای تعیین تاریخ آغاز برداشت، محصول خود را تحت نظر داشته باشید و کنترل کنید ← تنظیم موازنه‌ی محصول‌دهی بالا/کیفیت

بهترین زمان کاشت ذرت چگونه انتخاب می‌شود؟

زمان کاشت همانند سایر محصولات، انتخاب زمان کاشت که بسیار مهم است باید امکان بهره بردن از کلیه‌ی امکان‌های آب و هوایی یک منطقه را فراهم کند. ذرت را می توان به عنوان محصول اول یا دوم برداشت کرد. در هر صورت، زمان کاشت باید طوری انتخاب شود که از پرتنش‌ترین عوامل (دما، در دسترس بودن آب) در طول گلدهی، که حساس ترین مرحله‌ی رشد است، جلوگیری شود. به طور کلی، در انتخاب زمان کاشت مناسب باید اطمینان حاصل کرد که برای بروز تمامی ویژگی‌های رقم انتخاب‌شده حداکثر برخورداری از وضعیت اقلیم آب و هوایی میسر خواهد بود. خاک باید گرم شود ولی نباید آن را خشک کرد. زمانی که دمای خاک به 6 الی 8 درجه سانتی‌گراد رسید ذرت جوانه می‌زند. باید به یاد داشته باشیم که دمای خاک بدون توجه به تغییرات دمای هوا، در بهار به تدریج و به طور مداوم افزایش می‌یابد. وضعیت خاک نباید خشک شود زیرا بذرها برای جوانه زدن به آب نیاز دارند چرا که یک لایه‌ی خشک‌شده باعث خروج نامنظم جوانه شده و بسیار مضر برای عملکرد گیاه است.

در شرایط بسیار خشک، لازم است بلافاصله پس از کاشت آبیاری انجام شود تا نسبت به جوانه‌زنی اطمینان حاصل شود. تأثیر خاک بر روی جوانه‌زنی بسیار زیاد است: خاک سیاه در اثر افزایش تابش جذب شده توسط سطح زمین سریع‌تر از خاک روشن گرم می شود. در یک قطعه زمین ممکن است با توجه به رنگ خاک، اختلاف فاز رخ دهد که می تواند بین 2 الی 3 برگ باشد و این اختلاف تا زمان برداشت باقی می‌ماند. کاشت با ادوات دارای دیسک پلاستیکی در زمین‌های رُسی باید ممنوع باشد (به دلیل بسته نشدن رد گاوآهن و خیش، خطر خشک شدن بذرها وجود دارد). پیشکاری سطح (به عنوان مثال در پاییز یا بهار، حتی اگر از نوع Strip Till باشد و به صورت منطقه‌ای در زمین اجرا شود) می تواند یک لایه خاک نرم روی ردیف کشت ایجاد کند که باعث رشد بهتر می‌شود.

انتخاب رقم -